Leerplan
leerplan katholiek secundair onderwijs, Wiskunde, tweede graad ASO, 4 of 5 lestijden per week
Leerplannummer
D/2002/0279/047
Leerplandoelstellingen
G60 - Een boomdiagram, een venndiagram of een schema gebruiken bij het oplossen van een telprobleem.
G61 - Het aantal elementen bepalen van de doorsnede, de vereniging of het verschil van eindige verzamelingen in functie van het oplossen van telproblemen.
G62 - het aantal elementen bepalen van het complement van een eindige verzameling in functie van het oplossen van telproblemen.
Vaardigheden
V3 - De leerlingen
ontwikkelen wiskundeige taalvaardigheid, o.m. (1) het begrijpen van
wiskundige uitdrukkingen; (2) het lezen van figuren, tekeningen, grafiek
en diagrammen.
Attitudes
A10 - De
leerlingen ontwikkelen zelfvertrouwen, zelfstandigheid,
doorzettingsvermogen en doelmatigheid bij het aanpakken van problemen en
opdrachten.
A12 - De leerlingen ontwikkelen zin voor samenwerking en overleg, o.m. (1) de ervaring dat ze hun mogelijkheden kunnen vergroten door samenwerking met anderen; (2) appreciatie voor een andere oplossing of aanpak.
Toepassing in de klas
Deze klassite zal gebruikt worden tijdens een groepswerk. Voorafgaand aan het groepswerk zullen alle leerlingen zelfstandig de klassite doornemen. Vervolgens werken alle groepjes 3 oefeningen samen uit. Ieder groepje krijgt hierbij andere oefeningen. De leerlingen krijgen voor de zelfstudie en het uitwerken van de oefeningen twee lesuren. Het is de bedoeling dat alle groepjes nadien hun oefeningen klassikaal aan bord uitwerken. Dit groepswerk heeft dus enerzijds tot doel de leerlingen zelfstandig leerstof te leren verwerken d.m.v. het doornemen van de klassite, maar ook het leren van elkaar d.m.v. het maken van oefeningen in groep en het klassikaal presenteren van de oplossingsmethoden.